“We hebben wensen voor de kwaliteit van leven in de stad en de afwikkeling van autoverkeer. Dat kunnen we alleen waarmaken als ook de omliggende infrastructuur, het knooppunt Hoevelaken en de A1 en A28 ook op orde zijn.”
De nog nieuwe wethouder van mobiliteit, sport en woningbouw Roald van der Linde, zet direct een duidelijk statement als hij online in beeld verschijnt voor het interview met onze redactie “knooppunt Hoevelaken is essentieel voor de groei van onze stad”. De 10.000 nieuwe woningen komen zowel binnenstedelijk als in de meer buitengelegen wijken als Vathorst. En de toekomstige nieuwe inwoners en gezinnen leiden ook tot meer verkeer. Deze mensen moeten natuurlijk wel naar hun werk en school kunnen. Hiervoor is de grote buitenring van de stad, waaronder het knooppunt Hoevelaken, absoluut nodig”. We hebben wensen voor de kwaliteit van leven in de stad denk aan een autoluwe stadsring en fietssnelwegen. Dat kunnen we echter alleen waarmaken als Hoevelaken en de omliggende infrastructuur op orde is. Zonder een aangepast knooppunt zal het sluipverkeer verder toenemen. Dit zal ook effect hebben voor de inwoners van de geplande nieuwe wijken."
Stikstof
De werkzaamheden aan knooppunt Hoevelaken zijn vertraagd vanwege de stikstofproblematiek. Van der Linde: “Op het gebied van de woningbouw lopen wij nu niet tegen het stikstofprobleem aan, maar in de planning hebben we wel rekening gehouden met een knooppunt dat al in 2022 gereed zou zijn.”
Ook de inwoners van Amersfoort en omringende plaatsen merken daar de gevolgen van, zo legt de wethouder uit. “Hierdoor zijn andere zaken lastiger in te plannen of toe te zeggen. Dat zorgt voor dilemma’s. Neem bijvoorbeeld een sportvereniging die geraakt gaat worden door de werkzaamheden van project Hoevelaken: laat je de geplande investeringen in nieuwe kleedkamers doorgaan of wacht je hier ook mee?" Ook bedrijven of particulieren die geraakt worden door de plannen wil je snel duidelijkheid bieden zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Maar ook het grondbeheer is een uitdagende kwestie. "Wij hebben als gemeente enkele stukken grond op bedrijventerreinen beschikbaar gehouden voor Rijkswaterstaat ten behoeve van bouwhubs voor het project en om op te kunnen bouwen. Door alle vertragingen vragen we ons af hoe lang we deze grond beschikbaar kunnen houden?”
Hetzelfde schuitje
Volgens Van der Linde zitten de gemeente en Rijkswaterstaat in hetzelfde schuitje. “Ik weet dat Rijkswaterstaat niets liever doet dan werken aan de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in deze regio. In het net gepresenteerde regeerakkoord lezen we dat er extra geld naar de wegen en woningen gaat. Ook Den Haag weet dus waar de knelpunten zitten. Daarom is het belangrijk dat we ook de komende periode veel contact houden en een open dialoog met elkaar voeren. We worden door RWS goed geïnformeerd, hoewel een planning natuurlijk wel prettig zou zijn”, knipoogt de wethouder in de camera.
Ondanks de onzekerheden en vertragingen, ziet de Amersfoortse wethouder de toekomst van zijn stad met vertrouwen tegemoet. “Eens komt er een tijd dat dit alles is opgelost. Kijk dan eens hoe mooi alles is! Amersfoort ligt enorm gunstig en is volgens velen het geografische hart van Nederland. De stad heeft een prachtige, verstedelijkte binnenstad met de focus op het openbaar vervoer. Je reist vanuit hier gemakkelijk naar het hele land. We zijn niet alleen bezig om alle problemen die spelen op te lossen, maar ook vooral om de stad op de kaart te zetten.”